Допълнитена информация

  • Разрешение за постоянно пребиваване в България за лица без гражданство от бившите съветски републики

    Ако сте лице без гражданство, т.е. не сте гражданин на никоя държава, съществува специална процедура, чрез която може да се сдобиете с разрешение за постоянно пребиваване в България. За целта трябва да отговаряте на следните изисквания: 

    • Да сте влезли в територията на България преди 27.12.1998 г. и оттогава да пребивавате тук или да сте родени на територията на България, и 
    • Да не сте гражданин на някоя от бившите съветски републики.

    За този вид разрешение за пребиваване не е нужно да напускате страната и да кандидатствате за виза тип D. 

    Как да кандидатствам? 

    За това разрешение трябва да кандидатствате лично или в Дирекция „Миграция“ в град София на бул. „Мария Луиза“ 48, или в Звено „Миграция“ в ОДМВР в зависимост от това къде живеете и къде е адресът Ви. За тази цел, например, държавните органи ще вземат предвид адреса, който е посочен в договора Ви за наем или нотариалния акт, който им представите. 

    Трябва да подадете следния документ: 

    Образецът на заявлението може да откриете на този линк.

    • Копие на страниците от паспорта Ви, който е издаден от бивша съветска република, с който първоначално сте влезли в България;
    • Актът Ви за раждане;
    • Доказателство, че имате жилище в България (напр. договор за наем, нотариален акт и др.);
    • Доказателство, че имате стабилни, редовни, предвидими и достатъчни средства за издръжка (напр. трудов договор, извлечение от Националната агенция за приходи, банкови извлечения и др.);

    Сумата трябва да е не по-малко от минималната работна заплата в България (933 лв. за 2024 г.) или минималната пенсия в страната (580,57 лв. от 1 юли 2024 г.). Тази сума се увеличава всяка година. 

    • Официален документ, издаден от дипломатическо или консулско представителство на съответната бивша съветска република, че не сте признат за гражданин на съответната държава; 
    • Официален документ, който доказва влизането Ви в България преди 27.12.1998 г. (напр. паспортът Ви с печат на датата на влизане или решение/документ/заповед, издадена Ви от българска институция като Държавната агенция за бежанци, Дирекция „Миграция“, която може да докаже, че сте живеели в България преди тази дата);
    • Доказателство, че сте платили държавната такса за услугата – 10 лв

    Какво се случва, когато си подадете документите? 

    Първо, миграционните служби ще изпратят Вашето заявление до Държавна агенция „Национална сигурност“, която подготвя писмено становище за това дали може да Ви се издаде разрешение за пребиваване в България. Това писмено становище се изпраща до Дирекция „Миграция“ или съответното Звено, където също преглеждат заявлението Ви. 

    Миграционните органи трябва писмено да Ви уведомят за решението си относно Вашето заявление. 

    Ако отхвърлят заявлението Ви, имате право да обжалвате този отказ пред компетентния административен съд в рамките на 14 дни от получаване на решението. В такъв случай се консултирайте с адвокат, за да подготвите жалбата и да я подадете в срок. 

    Ако получите положително решение, имате правно задължение да отидете до отдел по гражданска регистрация (отдел ГРАО) на общината, в която планирате да живеете, за да:

    • Да се регистрирате в Регистъра на населението. Това е задължително.
    • Да се сдобиете с единен идентификационен номер (ЕГН).
    • Да кандидатствате за адресна регистрация.

    В България всеки човек, регистриран в Регистъра на населението, трябва да има един постоянен и един настоящ адрес. Тези два адреса може да са един и същ, но може и да са два различни (напр. ако решите да се преместите от постоянния си адрес). Те служат за адрес за официална кореспонденция с български органи. Постоянният адрес също така се посочва в личните Ви документи. 

    На този линк ще намерите адресите на отделите за гражданска регистрация във всички общини в България. Информацията е само на български. 

    Кандидатствате и за трите едновременно – Регистъра на населението, ЕГН и адресна регистрация. В общината следва лично да представите тези документи:

    1. Заявление за регистрация в Регистъра на населението
    2. Заявление за постоянен адрес
    3. Заявление за настоящ адрес

    В общината ще Ви бъдат предоставени образци за попълване и за трите заявления. 

    1. Уведомително писмо от органите, които са издали положителното решение за разрешението Ви за постоянно пребиваване. 
    2. Копие на документ за собственост на жилището, в което ще живеете, т.е. нотариалният акт. Собственикът би трябвало да се съгласи да Ви даде този документ.
    3. Оригиналът на нотариално заверената декларация за съгласие на собственика на жилището, с която Ви позволява да се регистрирате на избрания адрес. 

    Дори и когато е нужно да подадете само копия, винаги носете със себе си оригиналите на документите в случай, че трябва да ги покажете. 

    Адресът трябва да е правилно посочен във всеки документ, който представяте, и трябва да съвпада с адреса, посочен в нотариалния акт. Общината може да откаже да Ви регистрира, ако има грешка и не могат да намерят адреса в базата си от данни.  

    Може и да трябва да платите такси, които е възможно да се различават в зависимост от общината, в която подавате заявленията си. Информация на български за таксите в различните общини може да откриете на следните линкове:

    След като сте подали всички документи трябва да получите тези документи в рамките на около 7 дни в зависимост от общината:

    • Удостоверение, че сте регистрирани в Регистъра на населението, което ще включва и Вашето ЕГН
    • Удостоверение за постоянен адрес
    • Удостоверение за настоящ адрес

    След получаване на тези удостоверения може да кандидатствате за пластика за разрешението Ви за постоянно пребиваване в Дирекция „Миграция“ в град София на бул. „Мария Луиза“ 48, или в Звено „Миграция“ в ОДМВР в зависимост от постоянния Ви адрес. Ще трябва да платите държавна такса – 1000 лв. 

    Това разрешение Ви дава право да пребивавате в България законно за неопределено време. Нужно е единствено да подновявате редовно разрешението Ви за постоянно пребиваване преди да е изтекъл срокът, посочен на картата Ви. 

    Колко дълго отнема процедурата?

    След като сте подали заявлението си и нужните документи, процедурата може да отнеме 2 месеца, докато административните органи издадат решение. Този срок може и да бъде удължен с допълнителни 2 месеца, ако Вашият случай е по-сложен и ще се изискват допълнителни документи. Като цяло, процедурата не би трябвало да отнеме повече от 4 месеца общо. 

  • Българско гражданство за лица без гражданство

    Какви са изискванията?

    Ако сте без гражданство, можете да кандидатствате за българско гражданство, ако сте пребивавали в България в продължение на поне 3 години с разрешение за постоянно или дългосрочно пребиваване.

    Важно! Освен необходимия период от време, за да получите българско гражданство, трябва да отговаряте и на няколко допълнителни условия, които са

    • Трябва да сте навършили 18 години.
    • Трябва да имате чисто съдебно минало.
    • Да не сте обект на наказателно преследване.
    • Да сте в състояние да се издържате финансово в България.
    • Да владеете свободно български език

    Документи, от които ще се нуждаете

    1. Молба за получаване на българско гражданство

    Образец на молабата ще намерите на този линк.

    1. Удостоверение за раждане

    Копие от удостоверението Ви за раждане, издаден от съответния български или чуждестранен компетентен орган.

    Ако имате статут на бежанец или хуманитарен статут и НЕ разполагате с акт за раждане, освен документа за самоличност, издаден Ви от българските власти, трябва да представите и удостоверение, издадено от Държавната агенция за бежанците вместо удостоверение за раждане.

    1. Свидетелство за съдимост, издадено от компетентните български органи.

    Ако сте родени в България, свидетелството ще бъде издадено от Бюрото за съдимост към съответния районен съд по адреса, на който сте регистриран.

    Ако сте родени извън България, можете да поискате свидетелството си в Централното бюро за съдимост (ЦБС „Съдимост“) към Министерството на правосъдието. То се намира на улица „Аксаков“ № 5 в София. Отворено е от понеделник до петък от 9:00 до 17:00 часа.

    За да Ви бъде издадено това удостоверение, трябва да заплатите такса от 5 лв.

    1. Удостоверение, че срещу Вас няма образувано наказателно производство

    За да получите документ, удостоверяващ, че срещу Вас образувано наказателно производство, трябва да отидете в районната прокуратура, която е най-близо до постоянния Ви адрес. Списъкът на прокуратурите можете да намерите тук. Не е необходимо да си записвате предварително час. Ще получите документа си в рамките на 4 работни дни. Трябва да заплатите такса в размер на 2 лв.

    1. Доказателство, че можете да се издържате финансово

    За да докажете, че можете да се издържате финансово, трябва да представите удостоверение от работодателя си, ако работите на трудов договор. В удостоверението трябва да се посочат длъжността, която заемате, и заплатата, която получавате, като трябва да се представи справка за поне предходните 6 месеца.

    Ако нямате трудов договор, можете да представите документ от териториалното поделение на Националната агенция за приходите по постоянния Ви адрес, в който се посочват декларираните от Вас доходи за предходната година.

    1. Доказателство, че владеете български език

    За да докажете, че владеете български език, имате две възможности:

    • Ако сте завършили средното си образование (7 или 8 клас), гимназиалното си образование или висшето си образование в България, представете нотариално заверено копие на дипломата си.
    • Ако нямате българска диплома, представете документ, удостоверяващ владеенето на български език. Министерството на образованието и науката издава такъв документ.

    За да получите това удостоверение, трябва да подадете заявление в Министерството на образованието и науката и да приложите копие от личната си карта.

    Върху копието на личната си карта трябва да напишете също:

    • „Вярно с оригинала“ на български език.
    • Вашето име и фамилия;
    • и Вашия подпис.

    Ако сте завършили курс по български език, можете да представите и нотариално заверено копие на удостоверението си от този курс, но няма гаранция, че Министерството ще го приеме. Нотариалната заверка може да бъде направена от нотариус в България, чиито контакти можете да намерите на този линк. В закона не е посочено кои институции са оторизирани да издават тези удостоверения.

    Удостоверенията за владеене на български език, издадени след завършване на курсове В1, организирани от Българския червен кръст, се приемат и не е необходимо копието да бъде нотариално заверено.

    Ако нямате удостоверения за завършен курс по български език или Министерството не приема Вашите, ще трябва да се явите на писмен изпит по български език. Повече информация за изпитите и няколко примерни теста с отговори можете да намерите на уебсайта на Центъра за оценяване в училищното и предучилищното образование.

    1. Медицински документ, издаден от лекарска консултативна комисия

    Той може да бъде получен от медицинското заведение по местоживеене. Ще са Wи необходими 2 отделни документа:

    • Документ, удостоверяващ, че не страдате от остри заразни и инфекциозни заболявания.
    • Документ, удостоверяващ, че не страдате от психично заболяване.
    1. Декларация

    Образец на декларацията ще намерите на този линк.

    1. Други документи
    • Вашата автобиография.
    • Една снимка паспортен размер.
    • Фотокопие на българската Ви лична карта.
    • Удостоверение за идентичност на имената Ви, в случай че имате различни имена или е настъпила промяна в името ви. Това не се изисква, ако промяната на името се дължи на брак.
    • Квитанция за платена държавна такса в размер на 100 лв.

    Моля, имайте предвид, че при подаване на молбата може да се наложи да покажете оригиналните си документи по всяко време, затова не забравяйте да ги вземете със себе си.

    Важно! Преди да подадете молба за гражданство, проверете дали не дължите задължителни социалноосигурителни вноски (напр. задължително здравно осигуряване) и други задължения като данъци или глоби към държавата. Дирекция „Българско гражданство“ извършва официална проверка за тези видове задължения и наличието на такива дългове може да бъде основание за отказ на българско гражданство.

    Как мога да кандидатствам за българско гражданство?

    СТЪПКА 1: Подаване на документи

    Преди да подадете молбата си, уверете се, че разполагате с всички необходими документи, изброени по-горе.

    Всеки документ трябва да бъде написан или преведен на български език и легализиран, ако е издаден от друга държава.

    Ако не разполагате с всички необходими документи, дирекция „Българско гражданство“ може да не приеме молбата Ви. Ако все пак я приеме, тя ще ви даде 2 месеца, за да представите липсващите документи. Ако не успеете да се снабдите с тях в този срок, производството Ви ще бъде прекратено.

    Трябва да подадете молбата си, заедно с необходимите документи, лично, БЕЗ ПРЕДВАРИТЕЛНО ЗАПИСВАНЕ, на следния адрес:

    Министерство на правосъдието - Дирекция „Административни услуги

    Адрес: София, ул. „Аксаков“ № 5

    От понеделник до петък: 09:00 - 17:30

    СТЪПКА 2: Интервю

    В същия ден, в който подадете и регистрирате кандидатурата си, ще се проведе и интервю на български език.

    По време на интервюто можете да очаквате въпроси, свързани с:

    • причините да кандидатствате за българско гражданство.
    • Вашите документи.
    • Обществения Ви живот в България.
    • Вашите познания за България (като официални празници и важни исторически събития).

    Колко време ще отнеме процедурата?

    В рамките на 12 месеца министърът на правосъдието трябва да даде становище на президента дали да Ви се предостави българско гражданство или не.

    Гражданството се дава или отказва с указ на президента. Президентът не е обвързан със срок, в който да издаде този указ, така че в някои случаи придобиването на българско гражданство може да отнеме години. Указът на президента е окончателен и не може да бъде обжалван в съда.

    Най-често срещаните основания за отказ са свързани с националната сигурност или обществения ред, или документи, които показват, че кандидатът е разследван и заподозрян в извършването на престъпление.

    Можете да следите какво се случва с молбата ви за българско гражданство на уебсайта на Министерството на правосъдието, дирекция „Българско гражданство“. За целта е необходимо да въведете входящия номер на молбата си и специален ПИН код, който ще получите при подаване на молбата си.

    Дори да Ви откажат българско гражданство, можете да подадете молба неограничен брой пъти.

    Българско гражданство за деца под 18 години

    Деца до 18-годишна възраст, чиито родители са получили българско гражданство или само единият родител е получил гражданство, а другият е български гражданин, също могат да кандидатстват за българско гражданство.

    Ако само единият родител на деца под 18 години е български гражданин, детето може да получи българско гражданство, ако родителите му дадат съгласието си. Това се отнася и за осиновените деца.

    За децата в тези случаи необходимите документи за кандидатстване са:

    1. Формуляр за кандидатстване

    Ако детето е на възраст под 14 години, заявлението трябва да бъде подадено от двамата родители. То може да бъде подадено от единия родител, само когато другият родител е лишен от родителски права или от майката, ако бащата е неизвестен.

    Ако детето е на възраст между 14 и 18 години, молбата се подава и подписва от детето и се преподписва от двамата родители, за да изразят своето съгласие.

    2. Копие от удостоверение за раждане или дубликат, издаден от съответния български или чуждестранен компетентен орган.

    3. Официален документ, удостоверяващ българското гражданство на родителя или осиновителя, издаден от съответната община или Министерството на правосъдието, в който се посочва, че единият родител е български гражданин или е починал като български гражданин.

    4. Официален препис от влязло в сила решение за пълно осиновяване , ако детето е било осиновено.

    5. Декларация. Образец на декларацията ще намерите на този линк.

    6. Официален документ, удостоверяващ промяната на имената , ако има такава, и официален документ, удостоверяващ самоличността на дете с различни имена.

    7. АВТОБИОГРАФИЯ.

    8. Скорошна снимка в паспортен размер - 1.

    9. Фотокопие на документа за самоличност на кандидата .

    За тези процедури за издаване на българско гражданство за деца таксата е 10 лв.

  • Деца без гражданство, родени в България

    В този раздел ще обясним какво да направите, ако детето ви е родено без гражданство в България и как то може да получи българско гражданство. 

    Как детето ми може да се окаже без гражданство?

    Дете без гражданство е дете, което не се счита за гражданин на нито една държава. Ето някои примери, при които детето Ви може да стане лице без гражданство: 

    • Неравнопоставеност между половете в законите за гражданството, когато детето не може да придобие гражданство от баща си. Например в някои държави (например Ливан, Кувейт, Катар, Сомалия и други) майките нямат право да предават гражданството си на своите деца (ако бащата е неизвестен, без гражданство или е починал, детето е изложено на риск да остане без гражданство).
    • Родителите на детето са загубили или са били лишени от своето гражданство. 
    • Родители на детето са лица без гражданство. 
    • Детето не може да получи достъп до процедурата за регистрация на раждането или да докаже по друг начин връзката си с дадена държава. 

    Важно е да проверите какво гражданство е записано в акта за раждане на детето Ви - „без гражданство“, „неизвестно“ или „не е посочено“. Ако в акта за раждане не е отбелязано нито едно от тези обстоятелства и смятате, че детето Ви може да е без гражданство, тогава детето може да е било регистрирано с неправилно гражданство, което не може да бъде получено по закон. В такива случаи се консултирайте с адвокат за това какви стъпки можете да предприемете. 

    Може ли детето ми да стане български гражданин?

    Да, децата без гражданство могат да станат български граждани, ако: 

    • са родени на територията на България (приема се, че намерените деца - бебета, които са били изоставени от родителите си, са родени на територията на България); и 
    • не могат да получат друго гражданство (вж. причините по-горе). 

    Какво трябва да се направи?

    Ако искате детето Ви без гражданство да бъде признато за български гражданин, трябва да подадете молба и да получите Удостоверение за установяване на българско гражданство

    За да кандидатствате за това удостоверение, трябва да отидете в общинските органи по гражданска регистрация, където е издаден актът за раждане на детето Ви, и да подадете заявление за установяване на българско гражданство. Заявлението трябва да бъде подадено и подписано от името на детето от двамата родители, освен ако другият родител е лишен от родителски права, неизвестен или починал. 

    Необходимо е да попълните заявлението на български език. 

    В 7-дневен срок общинските органи по гражданска регистрация ще изпратят заявлението ви до Министерството на правосъдието на България, което ще реши дали детето е български гражданин или не. 

    В допълнение към заявлението трябва да предоставите следните документи: 

    • Валидни документи за самоличност (лични карти, като паспорти, карти на лица, притежаващи статут на бежанец или хуманитарен статут) на двамата родители или техните регистрационни карти като търсещи закрила (ако са в процедура за международна закрила). Носете оригинали и копия. 
    • Първоначалното удостоверение за раждане на детето. Носете оригинала и копие. 
    • 2 снимки на детето в паспортен размер. 
    • Доказателство, че детето Ви е родено без гражданство. 

    Ако, например, в документите за самоличност на родителите или в регистрационните им карти на лица търсещи закрила е посочено, че те са без гражданство, това може да послужи като доказателство. В противен случай ще трябва да покажете официален документ, в който се посочва, че детето Ви не може да получи гражданството на родителите (например становища от консулските служби, преведени извлечения от приложимото законодателство, забраняващо на жените да предоставят гражданството си, и т.н.). Консултирайте се с адвокат за това какви документи може да са Ви необходими за Вашия индивидуален случай. 

    Всеки документ, който решите да приложите към молбата си, трябва да бъде легализиран и преведен на български език. Можете да прочетете повече информация за легализацията на този линк.

    • Квитанция за платена държавна такса в Министерството на правосъдието на Република България - 50 лв. 

    Оставете актуален телефонен номер на общинските служители, за да могат да Ви се обадят, когато има решение на министерството. 

    Такси, които трябва да бъдат платени

    Ще трябва да заплатите общо около 70 лв. държавни такси. Тези такси включват: 

    По закон трябва да заплатите 50 лв. по банков път по банковата сметка на Министерството на правосъдието. Освен това ще трябва да заплатите 10 лв. банкова комисиона. Данни за банковата сметка можете да намерите на този линк, но Ви съветваме също така да поискате от служителите в общината актуална банкова сметка на Министерството на правосъдието. 

    Имайте предвид, че в банката ще поиска да представите валиден документ за самоличност. Регистрационната карта на търсещи закрила няма да бъде приета като доказателство за самоличност. В този случай таксата може да бъде платена от някой друг от Ваше име. В банковото извлечение трябва да бъде посочено, че Вие, като законен представител на Вашето дете, сте задълженото лице, независимо от това кой плаща таксата. 

    Ще трябва да заплатите и такса от 10 лв. в общината за обработка на документите. Общинските органи по гражданска регистрация ще Ви дадат указания къде да платите тази такса. 

    Колко време отнема процедурата?

    Министерството на правосъдието ще се произнесе дали детето ви е български гражданин или не в срок от 30 дни от датата, на която получи всички документи от общината. Понякога обаче това може да отнеме повече време. 

    От време на време можете да проверявате в общината дали има решение, ако са минали повече от 30 дни и нямате отговор. 

    Какво трябва да направя след това?

    Ако Министерството на правосъдието Ви е издало удостоверение, в което е посочено, че детето Ви е с българско гражданство, тогава ще трябва да 

    • да регистрирате детето си в регистъра на населението, за да получи то единен граждански номер (ЕГН/ЕГН). 
    • Да предоставите адрес за адресна регистрация. 
    • Можете също така да издадете на детето си национален паспорт, ако имате нужда от такъв. 

    Прочетете повече за това как да направите тези неща тук: 

    Адресна регистрация и български документи за самоличност